måndag 4 april 2016

Förebygga skador

Hej alla elever i åk 6!

Under de närmsta veckorna kommer vi att arbeta med arbetsområdet; 
Att förebygga skador i lekar, spel och idrotter.

På idrottslektionerna kommer vi att gå igenom olika sätt för minska risken för skador.
Viktiga ord och begrepp som vi kommer att arbeta med är:
  • Uppvärmning
  • Rätt utrustning
  • Träning på rätt nivå
  • Rätt teknik
  • Fair play 
Läs mer här!

Titta på följande film om att spela smart och undvika skador:



Under arbetsområdet kommer du att få arbeta i grupp och enskilt. I slutet på arbetsområdet kommer du att få ett skriftligt prov.


Kunskapskrav i ämnet idrott och hälsa åk 6
E
C
A
Du kan ge enkla beskrivningar av hur man förebygger skador som är förknippade med lekar, spel och idrotter.

Tex.
”Man ska gå, inte springa när man är i en simhall. Man ska inte gå där det är blött för där är det halt.”
Du kan ge utvecklade beskrivningar av hur man förebygger skador som är förknippade med lekar, spel och idrotter.
Tex.
”Man ska gå och ta det lugnt när man är i simhallen. Det finns risk för att halka om man springer eller inte tar det försiktig. Poolkanten är ofta blött vilket gör golvet väldigt halt och då kan man ramla och slå sig på det hårda golvet därför ska man inte gå där det är blött”
Du kan ge välutvecklade beskrivningar av hur man förebygger skador som är förknippade med lekar, spel och idrotter.

Tex.
”När man vistas i simhallen är det bra att ha något på fötterna för att minska risken att halka på det blöta, hala golvet. Man ska absolut inte springa och man ska undvika att gå där det är blött. Har man någon form av badtofflor på sig minskar det risken för att halka eftersom man får bättre grepp/mer friktion mot golvet med skor än om man är barfota.”
Du kan samtala om egna upplevelser av fysiska aktiviteter och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur aktiviteterna kan påverka hälsan och den fysiska förmågan.

(kan motivera lite med något exempel)
Du kan samtala om egna upplevelser av fysiska aktiviteter och för då utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring hur aktiviteterna kan påverka hälsan och den fysiska förmågan.
(kan motivera med fakta och konsekvenser)
Du kan samtala om egna upplevelser av fysiska aktiviteter och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur aktiviteterna kan påverka hälsan och den fysiska förmågan.
(kan motivera med fakta och konsekvenser samt ge exempel)
Kunskapskraven i ämnet idrott och hälsa åk 6



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar